
EKL:n aluevaalitavoitteet 2025
Hyvinvointialueet tuottavat suurimman osan suomalaisten ja täällä asuvien käyttämistä sosiaali- ja terveyspalveluista. Palveluiden järjestämisessä on huomioitava myös asukkaiden tahtotila, koska palveluihin tyytyväiset asiakkaat ovat myös hyvinvoivia asukkaita.
EKL:n tavoitteiden mukaan hyvinvoivalla alueella:
Palvelut ovat kohtuuhintaiset, laadukkaat ja riittävän lähellä
Hyvinvointialueiden palvelut järjestetään ja tuotetaan riittävän lähellä aina mahdollisuuksien mukaan. Tässä voidaan hyödyntää liikkuvia palveluita, kun kiinteitä yksiköitä ei voida ylläpitää etenkään maantieteellisesti kookkailla alueilla. Keskitetyillä palve- luilla pystytään tukemaan moniammatillista työtä, mutta keskittäminen ei saa muo- dostua itseisarvoksi ja ainoastaan säästökeinoksi.
Palveluihin pääsee ajoissa
Alueilla pidetään kiireettömien palveluiden odotusajat mahdollisimman lyhyinä. Lyhyet odotusajat aikaistavat mahdollisten hyvinvoinnin haasteiden tunnistamista sekä lisää- vät luottamusta hyvinvointialueen kykyyn ylläpitää terveyttä ja hyvinvointia. Kotihoi- toon ohjataan riittävät resurssit, jotta omassa kodissaan pärjäävä asiakas saa palvelua turvallisimmassa ympäristössä kotonaan.
Turvataan laadukas palveluohjaus ja -tarpeen arviointi
Alueilla turvataan laadukas palveluohjaus ja palvelutarpeen arviointi. Ikääntyneet asukkaat ovat tietoisia pääsystään oikeisiin palveluihin oikeaan aikaan. Asiakasohjausta tehdään sosiaalihuollossa ja terveydenhuollossa ja asiakkaille laaditaan kaikkia osapuolia sitovia palvelusuunnitelmia tilanteen niin vaatiessa.
Asiakasmaksut eivät ole este
Hyvinvointialueet tiedottavat asiakasmaksujen kohtuullistamisen mahdollisuudesta tai perimättä jättämisestä entistä paremmin. Kaikilla alueilla on yhdenmukaiset käytänteet tämän asian toteuttamiseksi. Vaikka asiakasmaksujen koossa hyvinvointialueilla on valitettavan vähän joustovaraa, maksut eivät saa muodostua esteeksi hoitoon hakeutumiselle.
Sosiaalityöstä tukea arkeen
Alueen tekemää sosiaalityötä tuetaan erityisesti sitä paljon käyttävien asiakasryhmien osalta. Ikääntyneiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta tärkeä sosiaalityö tuot- taa riittäviä palveluita niin toimintayksiköissä kuin kotiin vietävinä palveluina. Sosiaali- työssä on riittävät resurssit ja toimitilat työn tekemiseen. Rakenteellisella sosiaalityöllä taataan parhaat tulokset ja työssä hyödynnetään moniammatillista lähestymistä.
Omalääkäri- ja hoitajamalli otetaan onnistuneesti käyttöön
Valtioneuvoston asettaman omalääkäri- ja hoitajamallin selvityksen tueksi hyvinvointialueet kokeilevat erilaisia malleja toteuttaa omalääkärimallia. Hyvinvointialueet jakavat toimivia käytäntöjä ja tuloksia keskenään.
Hyvinvoiva henkilökunta tuottaa tyytyväisiä asiakkaita
Hyvinvointialueen henkilökunnan työhyvinvointia pidetään tärkeänä vahvuustekijänä. Alueilla ei ole varaa menettää henkilötyövuosia henkilökunnan uupumisen vuoksi. Alueet panostavat edelleen vuokratyövoiman tarpeettoman käytön vähentämiseen ja selvittävät, miten oma henkilökunta saadaan kiinnittymään työhönsä hyvin.
Digitalisaatio on työkalu, ei työntekijä
Digitalisaatiota hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan palvelutuotannossa. Se toimii työkaluna työntekijöille ja palveluiden käyttäjille, muttei korvaa yhtäkään ammattilaista. Työntekijöiden ja asiakkaiden digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa ja opettamista tuetaan, jotta ne ovat helppokäyttöisiä jokaiselle.
Alueiden vanhusneuvostoja kuullaan ja myös kuunnellaan
Alueelliset vanhusneuvostot nähdään merkittävinä alueen asukkaiden edustajana, joka tukee alueellista päätöksentekoa. Neuvostoihin nimetään edustajat ensisijaisesti järjestöistä. Tässä hyödynnetään yhteistyötä alueella toimivien piirijärjestöjen ja elä- keläisneuvottelukuntien kanssa. Kaikille alueellisille vanhusneuvostoille myönnetään puhe- ja läsnäolo-oikeus olennaisiin valmisteleviin ja päättäviin toimielimiin asiakohtaisesti.
Yhteistyö pelaa alueen toimijoiden välillä
Hyvinvointialueet toimivat läheisessä yhteistyössä alueellaan toimivien eläkeläisjärjestöjen kanssa. Järjestöjen vapaaehtoisverkostot ja osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan olennaiseksi osaksi alueen asukkaiden hyvinvointia. Tätä tärkeää työtä tuetaan toimitilojen, yhteistapahtumien ja avustuksien muodossa.
Perustetaan alueellinen vanhusasiavaltuutetun toimi
Alueellisen toimijan tehtävänä on alueen ikääntyneen väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämistoimenpiteiden sekä palvelujen saatavuuden seuranta ja laadun valvonta. Lisäksi hän vastaa ikääntyneen väestön neuvonnasta ja palvelujen hakemisen ohjauksesta sekä vuosittaisesta raportoinnista. Hän raportoi alueensa tilanteesta myös valtakunnalliselle vanhusasiavaltuutetulle jolloin hänelle syntyy parempi kuva hyvinvointialueiden tilanteista.
Alueellinen vanhusasiavaltuutettu toimii tiiviissä yhteistyössä alueellisen vanhusneuvoston, alueensa kuntien vanhusneuvostojen sekä alueellaan toimivien ikäihmisiä edustavien järjestöjen kanssa. Vanhusasiavaltuutetun palvelut ovat maksuttomia.
EKL rohkaisee kaikkia jäseniään asettumaan ehdolle vaaleissa, sekä hakeutumaan alueensa luottamustoimiin myös vaalien jälkeen.
Aluevaalitavoitteiden tulostusversio.
Nyt on vaikuttamisen paikka, käytä ääntäsi!
Ennakkoäänestys kotimaassa 2.–8.4.2025
ulkomailla 2.–5.4.2025.
Vaalipäivä sunnuntaina 13.4.2025